ICT

 

ICT is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het primair onderwijs. Het biedt ons niet alleen de mogelijkheid om het onderwijs aantrekkelijker en uitdagender te maken maar ook om het beter af te stemmen op de behoefte en het niveau van de leerlingen.

Op onze school maken we veelvuldig gebruik van ICT. Zo worden de methoden vaak op een hele mooie manier aangeboden via het digibord en kunnen leerlingen via computers, laptops, tablets en chrome-books zelf op een aantrekkelijke manier met de leerstof aan de slag. Voor taal en rekenen maken we gebruik van Snappet. Snappet kan gezien worden als een soort digitaal werkboek waarin de moeilijkheid van de opdrachten zich aanpast aan hoe goed de leerlingen de voorgaande opdrachten hebben gedaan. Op die manier wordt de oefenstof aangepast aan het niveau van de leerling.

Leerlingen leren uiteraard ook hoe ze op een goede manier om kunnen gaan met ICT tijdens het maken van werkstukken, spreekbeurten of het zelf voorbereiden en geven van lessen. En uiteraard besteden we bij het vak mediawijsheid ook aandacht aan de risico’s en gevaren van ICT. ICT speelt ook een steeds belangrijkere rol in de communicatie tussen school en ouders (mail, social schools, facebook en deze website) en in het vastleggen van en volgen van de ontwikkeling van onze leerlingen.


Bij dit alles realiseren wij ons dat ICT altijd een middel is en nooit een doel op zich!