Hoe doen we dat?

We laten ons inspireren door de 7 gewoonten van ‘the Leader in Me’. Deze vaardigheden zijn onderzocht en bewezen.
Ze leveren een belangrijke bijdrage aan de succesvolle stappen naar de toekomst.

The Leader in Me is gebaseerd op de 7 eigenschappen van Steven Covey

1.  Wees proactief. Je kiest zelf hoe je omgaat met datgene wat je overkomt,
     jij bent de baas over je eigen leven.
2. Begin met het einddoel voor ogen. Denk na over je doel en maak een plan.
3. Belangrijke zaken eerst. Eerst werken dan spelen.
4. Denk win-win. Zoek naar een oplossing waarbij iedereen voordeel heeft.
5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Luister voor dat je praat.
    Luister om te begrijpen en niet om daarna te kunnen overtuigen.
6. Creëer synergie. Samen ben je sterker en samen kun je meer dan iedereen afzonderlijk.
7. Houd de zaag scherp. Zorg voor evenwicht op alle gebieden.

De eerste 3 eigenschappen gaan over jezelf. Gewoonte 4, 5 en 6 over samenwerken met de ander. Gewoonte 7 zegt: zorg goed voor jezelf, blijf leren!

Op de Esch werken we structureel aan deze 7 gewoonten. Ze vormen de basis hier op school. Zo gaan we met onszelf en elkaar om. Ze zorgen ervoor dat bij iedere leerlingen meer verantwoordelijkheidsgevoel en innerlijke motivatie ontstaat, de basis om tot leren te komen. Ze vormen het vertrekpunt voor talentontwikkeling en bevatten essentiële 21e-eeuwse vaardigheden.